Organisaatiomallin johtaminen (30.11.2016)

Luennolla oli vierailevana luennoitsijana Pohjois-Karjalan osuuskaupan toimitusjohtaja Juha Kivelä. Luento sisälsi pääasiassa PKO:n tuloksiin ja kehitykseen liittyvää informaatiota ja johtamisen käsittely jäi valitettavan vähäiseksi. Osuuskuntatoiminnan käsitteleminen olikin luennon pääasiallisena aiheena. Luennolta olisi toivonut enemmän johtamisen korostamista juuri kyseisessä organisaatiomallissa ja ehkä neutraalimpaa lähestymistapaa osuuskuntatoimintaan.

PKO:n esimiestoiminnasta tuotiin esiin toiminnan lähtökohta, joka perustuu työntekijöiden tyytyväisyyden ylläpitämiseen. Juha Kivelän mukaan PKO:n sisällä johtaminen perustuu työntekijöiden toiveiden sisäistämiseen sekä ajatukseen, että tuottavuuden maksimoinnin edellytyksenä on työntekijöiden hyvinvointi. Kivelän mukaan työntekijöiden tyytyväisyys heijastuu esimerkiksi asiakaspalveluun ja sitä kautta asiakkaiden kokemukseen organisaatiosta. Asiakkaille luodaan osallistamisen kautta tärkeä rooli yrityksen toiminnassa ja heidän asiakkaan roolista tulisikin muodostua tunne erityisyydestä. Hänen mukaansa tästä syntyy positiivinen kierre, jota ylläpitämällä niin asiakkaiden määrä kuin yrityksen voitot pysyvät kasvavana.

Juha Kivelän mukaan osuustoiminnan johtamisessa on tärkeää asenne, jossa uskalletaan yrittää haastavien asioiden toteuttamista, eikä epäonnistumista tule pelätä. Tulee uskaltaa ”ajaa päin seinää”, koska sen kautta on mahdollista oppia toteuttamaan uusia asioita oikealla tavalla. Kivelä totesi myös, ettei osuustoiminnassa ”vesi saa ruveta seisomaan”, vaan johtajien tulee pyrkiä kehittämään toimintaansa jatkuvasti modernimpaan suuntaan. Ehkä tässä onkin ratkaisu kysymykseen, kuinka stereotyyppisesti kyläkauppojen perustuksille rakentunut nykymuotoinen osuustoiminta on kannattavaa myös nykyaikana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *